• Serge van Marion

One Million Moms verbolgen over pindakaas etend gay koppel

Je zou denken dat moeders overlopen van liefde. Dat ze hun kinderen ook de liefde van hun leven gunnen. Maar niet de moeders van One Million Moms. Die zijn bang dat de commercial van datingsite eHarmony kinderen hersenspoelt en de homo-agenda doordrukt.


Laten we vooropstellen dat eHarmony niet de meest vooruitstrevende datingsite is; de datingsite werd in 2000 gelanceerd en richtte zich uitsluitend op hetero- en mixed-sex* stellen. Pas sinds 2019 is het mogelijk om via het platform een partner te vinden van hetzelfde geslacht. Maar sinds eHarmony die keuze heeft gemaakt, gaan ze er gelukkig wel vol voor.


Het merk positioneert zich als datingplek om 'echte liefde' te vinden. De campagne 'Here for real love' gaat dan ook al heel wat jaren mee. Hierin wordt vooral benadrukt dat singles de partner van hun leven kunnen vinden, doordat ze kijken naar je persoonlijke interesses en levensstijl. In dat opzicht is de gedegen aanpak met uitgebreide vragenlijst wel weer verfrissend; compleet het tegenovergestelde van de snackable sexdates die je doorgaans op de gay-datingapps vindt.


Wat echter opvallend is, is dat de commercials uitsluitend singles laten zien. Daarbij wordt in het midden gelaten wat welk geslacht hun partner zou moeten hebben. Persoonlijk had ik al een zwak voor deze Australische commercial-meneer:



Om echter de nieuwe inclusieve positionering te laden, heeft eHarmony gekozen voor een iets andere invulling van de 'Here for real love'-campagne. In 2020 lanceerden ze de commercial 'I Scream' met daarin een lesbisch koppel. En deze veroorzaakte direct al wat ophef onder conservatieve Amerikanen. Die vonden het maar niks.



Creatief gezien was de aanpak nogal een stijlbreuk; van de zoekende singles naar stellen die hun liefde hebben gevonden is een flinke stap. Maar ook de voice-over legt op geen enkele manier de link met het individu binnen de relatie.


In dat opzicht is de 'nieuwe' commercial (2021) met het homostel een stuk beter in lijn met de rest van de campagne. We zien namelijk een ex-single vertellen wat voor hem belangrijk is en waarom dat zo goed matcht met zijn echte liefde. Persoonlijk vind ik het wel grappig dat beide gay-koppels blijkbaar verbonden zijn door het keuken/eet-moment. Blijkbaar gaat de echte liefde nog steeds door de maag.



Desalniettemin is het een flinke stap voor een behoudend merk om zo de nek uit te steken om de nieuwe positionering gedaante te geven; het had met de reguliere campagne ook prima gekund. Enig creatief kritiekpuntje, is dat de voice-over wat mij betreft beter een man had kunnen zijn, omdat ik denk dat gay stellen niet zo hard aangaan op een vrouw die een datingsite voor hen aanprijst. Tenzij de vrouw in kwestie een wereldberoemde faghag als Karen Walker is.


Maar voor One Million Moms zijn de boterham met pindkaas etende homo's dus een brug te ver. Volgens de vereniging van conservatieve moeders, die bij lange na geen 1 miljoen leden telt, is de commercial een manier om kinderen te hersenspoelen en hen in aanraking te laten komen met onnatuurlijke liefde:


“This eHarmony ad brainwashes children and adults by desensitizing them and convincing them that homosexuality is natural, when in reality it is an unnatural love that is forbidden by Scripture just like love rooted in adultery is forbidden.”


Saillant detail, is dat de eHarmony-campagne een Australische campagne is en One Million Moms een Amerikaanse organisatie, een afsplitsing van de American Family Association. Daarmee lijkt de conservatieve organisatie vooral bezig te zijn met lastercampagnes tegen de LGBTQ-community en bij gebrek aan aandacht gaat roepen over buitenlandse campagnes. Wellicht dat ze dan deze campagne van Samsung ook nog een trap na kunnen geven.




*mixed-sex; die term moest ik zelf ook even opzoeken, we leven in confusing times. Maar mixed-sex zijn dus partners van een verschillend geslacht, maar niet per se met dezelfde seksuele oriëntatie. Het kan dus een heterovrouw met een homoman zijn, of een bi-stel. Of zelfs een homoman en lesbische vrouw. Weet je dat ook weer.

132 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Subscribe to get exclusive updates

Bedankt voor het abonneren!