• Serge van Marion

Samsung haalt inclusieve campagne uit de lucht.

Bijgewerkt op: 28 jan.

Grote merken verdringen elkaar om een plekje te bemachtigen op de talloze prides. Critici waarschuwen echter al geruime tijd voor pink washing: merken die de LGBTQ-community enkel een ongestifte lippendienst bewijzen. Samsung haalde een prachtige commercial uit de lucht, omdat het wat tegenwind kreeg uit conservatief-religieuze hoek.


Samsung is het meest succesvolle Zuid-Koreaanse merk op het gebied van consumentenelektronica. Qua smartphones en bijbehorende oordopjes is het misschien wel het grootste Android-merk en de grote tegenhanger van de iPhone.


Listen to you heart

Voor de lancering van de nieuwe noise-cancelling Galaxy Buds2 & Galaxy Watch 4 haalde Samsung Singapore alles uit de kast om een boodschap van liefde te verkondigen. De campagne 'Listen to your heart' lijkt dan ook een schot in de roos.


We zien verschillende mensen, die hun liefde voor dierbaren kenbaar maken. Een vader en dochter, vriendinnen, een stel. En ook een moslimvrouw wordt geprezen om haar kracht en ruimdenkendheid. Tot zover een prima stukje 'feel good' advertising. Ware het niet dat de lovende woorden over de moslimvrouw de woorden zijn van haar zoon, dragqueen Vila Virus. Hij prijst zijn moeder om haar onvoorwaardelijke liefde en moed om tegen de meningen van anderen in, toch haar zoon lief te hebben.




Daar verslikten conservatieve moslims zich in. Samsung werd blijkbaar overspoeld met negatieve reacties van moslims die dit onterend vonden. Op zich wat vreemd, aangezien de commercial is gemaakt door een het advertising agency Cheil Singapore, dat echt wel weet wat wel en niet kan.


Maar aangezien we in een steeds conservatiever wordende tijd leven, kiest Samsung dus eieren voor het geld. En in plaats van de barricaden op te gaan en te staan voor het 'eigen' verhaal, haalde de smartphonemaker de commercial uit de lucht.


In een verklaring zei Samsung: “Samsung believes that innovation and growth are driven by diversity and inclusivity”. Het merk zei over de video dat deze was "perceived as insensitive and offensive to some members of our local community”


Moeten we Samsung dan weren van Pride events? Nee, natuurlijk niet. Want zichtbaarheid draagt uiteindelijk bij aan meer acceptatie. Of in elk geval een publiek debat erover. Dat dat in Singapore niet mogelijk is, wil niet zeggen dat we het merk hier dan maar moeten cancelen. Door het merk hier in de ban te doen, is er weer een merk minder dan zich publiekelijk kan verbinden met de LGBTQ+familie. En we hebben juist alle middelen nodig om die boodschap te verkondigen.


Misschien is het dan wel een goed idee dat een deel van de Pride-opbrengsten gaat naar educatieprojecten. En misschien wel specifiek gericht op educatieprojecten richten doelgroepen die hier of elders juist druk uitoefenen om 'ons' te marginaliseren.


Dan kan die prachtige commercial dienen als educatiemateriaal. Over hoe censuur werkt in een wereld die draait op 'stakeholder capitalism'. Wellicht dat de marketeers van Samsung ook eens wat vaker naar hun hart moeten luisteren.


Bronnen: PinkNews, Wake Up Singapore & AdForum


35 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Subscribe to get exclusive updates

Bedankt voor het abonneren!